Svar: Rutine og måltider

3. november 2010

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mamma til S.

Ja tiden går, pludselig bliver børnene 1 år - det første år flyver bare af sted ... :)

Det vil være godt, hvis din dreng kan få ca 400ml mme/vælling dagligt til han er 12 måneder gammel, fordi han på den måde får sit behov for jern naturligt dækket. Det kan gives via 2 flasker i døgnet og drikker han ikke 200ml i en flaske, så kan han få mme i sin grød om morgenen og også i en aftengrød, hvis du vælger at introducere en sådan nu. Det lyde dog som om at han ingen problemer har med at få mme via flaske, ofte drikker han jo 250ml af gangen ...

Det kan være ganske fornuftigt med en godnatgrød og så mindre og mindre mælk i flasken, herefter kan han så overgå til kun at få grød og lidt mælk af en kop - flasken anbefales det jo at stoppe med i 1 års alderen, så på den måde er det faktisk rigtig fint, hvis han via introduktion af en godnatgrød selv begynder at trappe sit mælkeindtag ned og fravælge sin flaske ... :)

Han må gerne bibeholde sine to lure dagligt, de fleste børn vil først i alderen 12-18 måneder kunne nøjes med kun en lur i løbet af dagen, så det er helt naturligt at han har brug for to.

Man kunne overveje om han skulle vækkes fra sin formiddagslur, så han ikke sover helt så meget i løbet af dagen og stille og roligt måske ville lægge dagssøvnen til nattesøvnen - men mon ikke det vil gå helt af sig selv ... Man må have en formodning om, at hvis du får ham til at sove længere om morgenen, fordi han får en flaske og sover til kl. 06-07 så vil hans søvn om dagen naturligt nedsættes :)

Samtidig vil det, at han begynder at sove længere naturligt gøre, at hans morgenlur bliver til en formiddagslur i stedet og en god plan for dagen ville derfor kunne se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, sødmælk af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30-12: Rugbrød med ...

Annonce

... forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, ½ hårdkogt æg og lignende, vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13 - uden at få flaske først.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser samme mad som I andre, frikadeller, fiskefilet, laks, boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne osv. Han kan spise alt og det er fint at spise med fingrene eller med en gaffel. Vand af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se har jeg indført en flaske sen aften, den kan også gives kl. 02, hvis han selv vågner og efterspørger den der. Man kunne godt formode, at han ville sove længere med lidt ekstra mælk sen aften.

Derved vil hele hans rytme naturligt ændre sig, når dagen starter senere, når nattesøvnen bliver længere, så vil lurene om dagen naturligt blive kortere og I får en ny rutine og plads til mellemmåltider osv. som du efterspørger.

Han skal naturligvis sove, når han er træt og puttes, når han viser behov, men hans behov vil naturligt godt kunne ændre sig +/- ½ times tid, alt efter hvor meget han sover dag og nat. En længere nattesøvn vil naturligt give kortere dagssøvn, en længere dagssøvn vil give kortere nattesøvn - tingene hænger naturligt sammen, han kan kun sove et vist antal timer i døgnet ...

Så hvis han en dag sover ekstra meget om dagen, så vil han naturligt gå senere i seng om aftenen eller stå lidt tidligere op og her må være fleksibilitet :) Så du er nødt til at se på hans behov, mere end du ser på klokken lige nu ...

Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke